Zusammenfassung
Die Auswertung 259 intraoperativ gewonnener Peritonealzytologien bei bösartigen Ovarialtumoren
ergab in 62,5% positive Befunde, in 2,3% waren die Befunde zweifelhaft und nur in
2,7% nicht verwertbar. In den Fällen mit klinisch vorliegender Peritonealkarzinose
(n = 175) betrug der Anteil der positiven Zytologien 75%. Bei Berücksichtigung der
Tumorhistologie fiel der hohe Anteil positiver Befunde bei den nicht klassifizierbaren
Tumoren auf (11 von 13).
Bei einer 2. Untersuchung wurden deshalb 144 Peritonealzytologien bei ausschließlich
serösen Karzinomen hinsichtlich ihres Differenzierungsgrades, des Zeitpunkts der Entnahme
und der Tumorausdehnung untersucht. Die Peritonealzytologie war bei klinisch fehlender
Peritonealkarzinose bei der Erstoperation in 33% und bei nur histologisch nachweisbaren
Tumorresten zum Zeitpunkt der Second-look-Operation in 36% positiv. 26 SLO ohne klinischen
und histologischen Tumornachweis waren bis auf eine Ausnahme (4%) auch peritonealzytologisch
negativ.
Seröse Tumoren mit niederem Differenzierungsgrad wiesen eine signifikant höhere Rate
positiver peritonealzytologischer Befunde auf.
Abstract
The evaluation of 259 peritoneal cytologie specimens obtained intraoperatively in
cases of malignant ovarian tumor revealed positive findings in 62.5%; findings were
doubtful in 2.3% and unusable in 2.7%.
In the cases with clinically apparent peritoneal carcinomatosis, (n = 175), cytologie tests were positive in 75%. Taking tumor histology into account
the high proportion of positive findings among the non-classifiable tumors (11 out
of 13) was striking.
For this reason, in a second investigation, 144 peritoneal cytologic specimens taken
exclusively from cases of serous carcinomas were studied with regard to their degree
of differentiation, the time of removal, and tumor spread. The peritoneal cytology
was positive in 33% of the cases without peritoneal carcinomatosis at the first operation
and in 36% of the cases with only histologically detectable tumor remnants at the
time of the second-look operation. With one exception, peritoneal cytology was also
negative in 26 second-look cases without clinically or histologically detected tumors.
The incidence of positive peritoneal cytology findings was significantly higher in
serous tumors with low-grade differentiation.